زبان اسپانیایی Español Lenguaje

 
El Mundo De La Musica
بخون وقتی که خوندن معصیت داره. بخون با من، بیا تا من... نگو دیره
Acerca De Weblog


ROCK IS NOT DEAD
Novísmo Sujetos
Escritor

 اسپانیا تنها کشوری است که در قاره اروپا به این زبان سخن میگوید و خود اشاعه دهنده اسپانیایی در قاره جدید است.مساحت اسپانیا برابر با 504739 کیلومتر مربع و حکومت آن مشروطه سلطنتی می باشد. مذهب این کشور مسیحی (کاتولیک) و پایتخت آن "مادرید" است. از شهرهای مهم آن می توان بارسلون، سوییا، والنسیا، ساراگوسا، بیلبائو و مالاگا را نام برد. واحد پول این کشور در گذشته پستا Peseta بود و امروزه به دلیل عضویت در اتحادیه اروپا یورو جانشین آن شده است.

زبان اسپانیایی همواره جایگاه ویژه ای در بین پنج زبان زنده دنیا داشته است و نقشی در خور توجه در گسترش و بالندگی تمدن بشری ایفا کرده است. در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر در سراسر دنیا به زبان اسپانیایی تکلم میکنند و کمتر کشوری است که در نظام عالی آن تدریس این زبان لحاظ نشده باشد و در بسیاری نقاط بویژه ایالات متحده امریکا منزلت زبان دوم را دارد و مردم نیمکره غربی به این زبان تکلم میکنند.

اسپانیایی یکی از شاخه های گفتاری-نوشتاری لاتین است که آنرا نئولاتین یا لاتین نو می نامند. گهواره این زبان سرزمین اسپانیا و به ویژه شبه جزیره ایبری می باشد. در این شبه جزیره به غیر از اسپانیایی دو شاخه دیگر از لاتین یعنی "پرتغالی" و "کاتالان" نیز پرورش یافته اند. پرتغالی در قسمت غربی آن و کاتالان که مشابهتی نیز با لهجه جنوب فرانسه دارد، در شرق آن رواج دارند.در قسمت های شمالی اسپانیا و در جبال پیرنه زبان بومی متداول زبان "باسک" است که در ظاهر ارتباطی با زبان فرانسه و زبان اسپانیایی ندارد و به نظر میرسد که از بقایای زبان ایبری در زمانهای قدیم باشد. در قسمت شمال غربی اسپانیا یعنی در گالیسیا زبان مصطلح گالیسیایی است که خود شاخه ای از پرتغالی به شمار می رود. در قرون وسطی این زبان و نیز زبان کاتالان دارای مرتبه و اهمیت ادبی قابل ملاحظه ای بودند.

امروزه نوشته هایی به اسپانیایی در دست است که قدمت آنها به قرن دهم میلادی می رسد.این نوشته ها که بر روی برگ های جلادار یا اوراق براق ثبت شده اند در میان کتب لاتین به دست آمده است. نخستین آثار ادبی به این زبان در حدود سال 1150میلادی نگاشته شده اند.

نام دیگر زبان اسپانیایی (به ویژه در بین مردم امریکای لاتین) زبان کاستلیانا است. کاستلیانا در قدیم یکی از لهجه های اسپانیایی بوده که اسپانیایی مدرن براساس آن بوجود آمده است. این لهجه در حدود قرن نهم میلادی در شهر "بورگوس" واقع در مرکز شمالی اسپانیا (کاستیل باستان) متداول بود. پس از آنکه سرزمین اسپانیا از زیر سیطره قوم "مورو" خارج گردید اشاعه این لهجه به تدریج در جنوب پیشروی کرد و به زودی در مرکز جنوبی اسپانیا (کاستیل مدرن) رواج یافت و تا قرن یازدهم میلادی محیط مادرید و تولدو را فراگرفت، تا آنکه در قرن پانزدهم میلادی سه کشور کوچک پادشاهی کاستیل، لئون و آراگون متحد شدند و اسپانیا را تشکیل دادند و زبان کاستلیانا به عنوان زبان رسمی سراسر اسپانیا پذیرفته و اعلام شد. به تدریج لهجه های منطقه ای زیر سیطره کاستلیانا از بین رفتند و امروزه تنها بقایایی از آن در برخی نقاط دوردست روستایی مشاهده می شود.

زبان اسپانیایی رایج در امریکای لاتین نیز به نوبه خود لهجه هایی دارد که البته همه ریشه در زبان کاستلیانا دارند اما از لحاظ فونتیک با اسپانیایی مدرن اروپا تا حدودی متفاوت می باشد.

نشر زبان اسپانیایی در امریکای لاتین توسط فتوحات مستمر این کشور و ایجاد مستعمره در آن خطه بوده است و هم اکنون یکی از پنج زبان رسمی سازمان ملل متحد محسوب می شود.

حدود یک میلیارد نفر در بیست کشور دنیا به زبان اسپانیایی تکلم میکنند. گسترده ترین بخش پراکندگی این زبان در امریکای لاتین (مرکزی و جنوبی) است و در ایالات متحده امریکا با توجه به تعداد مهاجرین و استقبال از زبان دوم و همچنین مرز مشترک با مکزیک، بیش از تمامی زبان های خارجی کاربرد دارد، که این امر موجب گردیده تا بعضا آن را به عنوان زبان دوم معرفی نمایند.

شایان ذکر است که در آسیا و در بخشی از کشور فیلیپین و در افریقا در کشور گینه استوایی و در اروپا بخش هایی از کشور آندورا و پرتغال و در امریکای جنوبی در نواحی مرزی کشور برزیل نیز به این زبان تکلم میکنند.

 

در ادامه اشاره ای به کشورهای مهم اسپانیایی زبان خواهیم داشت.

در اروپا، اسپانیا

در امریکای مرکزی، ال سالوادور- پوئرتوریکو- کوبا- کاستاریکا- گواتمالا- مکزیک- نیکاراگوئه- هندوراس- پاناما- دومینیکن

در امریکای جنوبی، آرژانتین- اکوادور- اروگوئه- بولیوی- پاراگوئه- پرو- شیلی- کلمبیا- ونزوئلا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





Uniónes


تماس با ما

Weblog Visits:
 

Today : 1
Yesterday : 0
Week : 44
Mounth : 678
Total : 127808
Subjects : 43
Unions : 88
Onlines : 1



 
 
 

Pichak go Up